
 

TV2/DANMARK A/S 

Att.: CEO Merete Eldrup 

Rugaardsvej 25 

5000 Odense C   2010-09-07 
 

Klage: Om bloggen på TV2, public service forpligtigelser og en afgrund mellem teori og 
praksis 

Kære Merete Eldrup, 

Det vil i det følgende blive påvist, at den troværdighed, der normalt associeres med vort lands lange 

’public service’ traditioner, groft tilsidesættes på blog.TV2. Rettidig omhu, moral og etik samt 

konsekvens, ses ikke at indgå som væsentlige elementer i ligningen hos administratorer på TV2 

blogredaktion i almindelighed og hos en vis herre i særdeleshed. Eksemplerne er legio og de går på 

den redaktionelle side fra slemt til værre for at ende i ren løgnagtighed.  

De af  TV2 forfattede regler for advarsler, sletninger af  kommentarer og hele indlæg [1] samt 

ekskluderinger på blog.TV2 [2], overholdes ikke af  redaktionen. Advarsler uddeles uden specifik 

angivelse af  årsag og henvisninger. Den førte politik er, at klageren får ret, for så får vi fred. 

Partshøring foretages ikke. Hele indlæg slettes, uden at blog-skribenten orienteres, hvilket også er 

imod egne nedfældede regler. Her eksemplificeret gennem 2 indlæg [3 og 4] blandt mange, der (efter 

sletning af  TV2) er overført til wordpress; indlæg der til fulde lever op til de rettigheder og krav, som 

dansk lov fordrer. De hidrører emner af almen samfundsmæssig værdi, er genmæle på faktuelle 

påstande udbredt på TV2 bloggen (MAL kap. 6) og underbyggede samt - giver plads til replik(ker) 

fra dem som måtte finde sig forurettet.  TV2 er tilsyneladende ligeglad med ”Vejledende regler for 

god presseskik” (det etiske regelsæt § 34) og regler for klagevejledninger (MAL § 40) samt 

almindelige grundregler i journalistik, herunder kildekritik og partshøring. 

Det bliver værre. Klager, indsigelser samt ligefrem påvisning af injurier i blogindlæg, behandles af 

blogredaktion med en laissez faire indstilling, der trodser enhver beskrivelse.. Det grelleste eksempel 

er en svinsk anklage for pædofili, rettet mod bloggeren ’pushed’ [5], hvis borgerlige navn og bopæl er 

kendt af mange. Bloggeren retter pr. mail forespørgsel til R. Melchior på TV2 om hvorvidt stationen 

som udbyder vil iværksætte en undersøgelse, for gennem IP adressen at finde frem til forfatteren af 

det hetzende injurieindlæg. Til trods for at anmodningen gentages overfor hr. Melchior pr. mail, har 

bloggeren efter 3 måneder stadig intet hørt fra TV2. Intet. 

Et eksempel på indsigelser [6] mod en advarsel, hvis manglende berettigelse dokumenteres gennem 

7 eksempler, behandles af blogredaktionen ved hr. R. Melchior, som så meget andet, med 

lemfældighed og overspringshandlinger. Da svaret omsider modtages efter 8 uger, repliceres der ikke 

eksplicit på noget som helst i de indsigelser, der er anført i brevet. Man modtager blot nogle 

generelle, tågede fraser. 

Nu bliver det endnu værre. Dannede advokater foretrækker at betegne det som hr. Melchior nu 

foretager sig, som at han ’vist taler usandt’. De fleste andre mennesker foretrækker at anvende et 

mere direkte og stærkere udtryk. Undertegnede bliver af TV2 i en mail af 10. marts beskyldt for på 

bloggen at have linket til personfølsomme oplysninger, hentet eksternt fra facebook.com. (”Vi har i 

dag slettet en af  dine kommentarer, som linker til personfølsomme oplysninger af  en anden bruger. 

Dette har vi gjort, da det i aller største grad overtræder vores retningslinjer omkring god netetik på 

TV2 Blog”). Jeg ved at det er ukorrekt – det kunne aldrig falde mig ind og jeg udbeder mig 

dokumentation. Et forsøg på et svar får jeg den 30. marts: ”Da kommentarerne er blevet fjernet ved 

påsyn, er det ikke længere muligt at vise dig den konkrete sag”. Nu kender jeg ikke til noget selskab 

som på en backup server, internt eller eksternt, ikke har kopier liggende af  al skriftlig 

P E T E R  L .  T H E I S E N  H A T T E N S E N S  A L L E  1 0  2 0 0 0  
F R E D E R I K S B E R G   

 



 – 2 – 10. marts 2011  

 

kommunikation og alle økonomiske transaktioner, men lad det ligge. Jeg skal også skåne dig for de 

mindre væsentlige og pinlige mellemregninger fra TV2 i den fortløbende korrespondance. 

 
Det interessante er, at jeg på et wordpad dokument primo april finder den kommentar og det link 
[7], jeg skulle have placeret i et blogindlæg på TV2.  Selve indholdet i dette link, som udover 
facebook.com også rummer ’blog.tv2’ +  ’debatman1’ (alias for den blogger, som har indsendt den 
falske anmeldelse til TV2 med påstanden om at jeg skulle have lækket personfølsomme oplysninger) 
+ den specifikke html-kode, der identificere, at mit link netop er hentet fra et indlæg fra selvsamme 
blogger i TV2’s eget domæne, burde få alarmklokkerne til at ringe. Specielt hos hr. R. Melchior, hvis 
han havde udvist rettidig omhu og passet sit arbejde 
 
Da jeg ikke er facebook aktør, videresendes linket plus ledsagende tekst til en bekendt, der er på 
facebook. Resultatet er ikke til at tage fejl af.  Klikker man på linket sker der en af  tre ting:  
1) Er du ikke facebook-aktør, får du en blank log-in side til Facebook og kan ikke komme videre. 
2) Er du facebook-aktør og ikke logget ind, får du fremdeles en blank log-in side. Udfylder du denne 
med din unikke e-mail adresse og dit password, kommer du ind på din egen side med dit eget 
billede – og ingen andens. 
3) Er du facebook-aktør og logget ind, kommer du direkte ind til din egen side med eget billede 
på Facebook – og ingen andens. 
Det er derfor en uomtvistelig kendsgerning, at der ikke er linket til personfølsomme oplysninger. 
Det interessante er nu hvem som er ’arkitekten’ til det famøse link. Det er, skal det vise sig, TV2 og 
hr. R. Melchior selv (læs nedenfor). 
 
Her bliver det rigtig slemt. Jeg forfølger sagen og på et tidspunkt, hvor hr. Melchior ikke ved, at 
linkets oprindelse og indhold i sin helhed er genfundet, præsterer han i en e-mail (bilag A) både at 
forfatte en skønsom blanding af  massivt vrøvl, at udvise en afgrund af  måbende ukendskab til 
dansk lovgivning samt at fremsætte et par håndfaste usandheder. Alt – efter min opfattelse – med 
det formål at dække over egne, tidligere begåede fadæser, hvorved han begår nogle nye. 
 
Af  mailen fremgår det at hr. Melchior: 
 
- vil indføre ’omvendt bevisbyrde’.  Først fastholder hr. Melchior postulatet om at jeg skulle have 
linket til personfølsomme oplysninger om en anden blogger. Derpå beder han mig om at bevise, at 
hans påstand er ukorrekt (”..skal du vaere velkommen til at forsoege at overbevise mig om..”). Med 
undtagelse af  visse områder under forsikringssager eksisterer denne praksis ikke i det danske 
retssamfund (men måske i Nordkorea) og 3 advokater i min omgangskreds ’ryster på hovedet’. 
Set i lyset af  at TV2 tidligere har meddelt, at de ved påsyn har slettet kommentaren, hvori linket 
skulle have indgået, bliver hans kommentar ufrivillig komisk. 
 
- påstår at han gennem linket kom frem til det famøse billede (”Da jeg loggede paa Facebook, kom 
jeg i hvert fald ind til billedet”), en påstand, som 4 facebook-aktører, efter at linket blev genfundet, 
har dementeret. Det er svært at frigøre sig fra den tanke, at hr. R. Melchior, gennem sendrægtighed 
og manglende omhu, nu er hinsides alle tilbagetrækningsmuligheder og derfor tyr til løgnen som 
sidste udvej.   
 
- sætter spørgsmålstegn ved min ophavsret til egne indlæg i sin helhed (som jeg har ytret krav om at 
få udleveret), formodentlig fordi han ved at disse indlæg røber sagens rette sammenhæng (”Lad os 
sige, at vi bliver enige om..”). Lov om Ophavsret og TV2’s egne regler har allerede stadfæstet mine 
rettigheder på dette område, så hvad skal den kommentar gøre godt for? Også her ryster mine 
advokatbekendtskaber på hovedet. 
 
Det allerværste kommer her. En kyndig IT-ekspert gør mig nu opmærksom på at linket er indsat 
af  TV2 og gemmer sig som et ikon på hver blogside, ved siden af  ’send til en ven’. Når man med 
’musen’ berører ikonet, kan man på skærmen læse ’fbks-click’ og hele miseren bliver bekræftet ved at 
linket i sin helhed fremgår af  programkilden (bilag B). At dette må være hr. Melchior bekendt og at 
denne gennem måneder bevidst og groft har manipuleret med undertegnede, for at dække over egne 
fadæser, er svært at løbe fra. Som ansvarlig for interaktive medier har han været bekendt med, at 
dette parameter indgår som en af  spydspidserne i krydsmarkedsføringen, for Melchior udtaler selv: 
” Men idag er det sådan, at alle initiativer på sociale medieplatforme i princippet skal forbi mig” [8].   

 



 – 3 – 10. marts 2011  

 

Jeg forventer et fyldestgørende svar fra din side snarest og i første omgang en bekræftelse pr. e-mail 
på modtagelsen af  denne skrivelse. Jeg kan ikke leve med at en public service station, gennem 
inkompetente, ansvarsløse medarbejdere med en stærk anløben moral, har en så letsindig omgang 
med sandheden. Det kan andre bloggere heller ikke. Og den brede offentlighed næppe heller.  
 
Det skal sluttelig anføres, at jeg – afledt af  ovenstående adfærd fra TV2’s side  – har opsøgt juridisk 
bistand, for at anlægge injuriesøgsmål imod en anden blogger (omtalte ’debatman1’ i det famøse 
link), der gennem manipulationer af  de fejl, TV2 har begået, har fremkommet med svinske påstande 
og ren bagvaskelse mod min person.  

 
Med venlig hilsen 

Peter L. Theisen 

 
Noter, referencer og henvisninger:   

[1]  

http://blog-dyn.tv2.dk/blog.tv2.dk/entry320974.html, # 31 

[2]  

http://blog.tv2.dk/blog.tv2.dk/entry355245.html 

[3]  

http://snetiger.files.wordpress.com/2010/04/citatfuskerens-leg-hvem-sagde-hvad.pdf 

[4] 

http://bessermachen.wordpress.com/2009/10/18/retcute-og-virkeligheden-et-indl%C3%A6g-som-blev-bortcensureret/ 

 
[5]  
 
Sagsnummer TV2: [eTrackNr:3670260] 
 
[6] 
 
Sagsnummer TV2: [eTrack 3567679+3586333] (af 4. juni) 
 
[7] 

http://www.facebook.com/share.php?u=http%3A%2F%2Fblog.tv2.dk%2Fdebatman1%2Fentry358804
.html%3Ffbs 

 
[8] 
 
http://strobechsboks.dk/2010/02/26/tv2-facebook-redaktor/ 

 

Kopi:  
Advokat Ervin Birk, Nr. Voldgade 88, 1358 København K 
Advokat Jesper Windahl, Nr. Voldgade 88, 1358 København K 
 

 

 

http://blog-dyn.tv2.dk/blog.tv2.dk/entry320974.html
http://blog.tv2.dk/blog.tv2.dk/entry355245.html
http://snetiger.files.wordpress.com/2010/04/citatfuskerens-leg-hvem-sagde-hvad.pdf
http://bessermachen.wordpress.com/2009/10/18/retcute-og-virkeligheden-et-indl%C3%A6g-som-blev-bortcensureret/
http://www.facebook.com/share.php?u=http%3A%2F%2Fblog.tv2.dk%2Fdebatman1%2Fentry358804.html%3Ffbs
http://www.facebook.com/share.php?u=http%3A%2F%2Fblog.tv2.dk%2Fdebatman1%2Fentry358804.html%3Ffbs
http://strobechsboks.dk/2010/02/26/tv2-facebook-redaktor/

